Увеличить
ПРОБЛЕМА (Опыт и размышления)
«Профессиональное кинообразование. Опыт и проблемы» – рабочее название этого номера. Состояние и перспективы кинообразования, его различные формы, требования к нему – тема, не теряющая актуальности уже на протяжении нескольких лет, особенно в нашей стране, имеющей в этом плане яркую историю. Киноведы и культурологи размышляют, каким должно быть кинообразование, какие пути его развития представляются наиболее перспективными, и наконец – возможно ли оно вообще…
 
CLOSE-UP
В рамках историко-теоретического семинара, проводившегося «Эйзенштейн-центром» и «Киноведческими Записками» во ВГИКе в 1996-1998 гг., было прочитано несколько поистине уникальных лекций. Из них была составлена книга. В этом номере опубликованы три лекции.
Мультипликатор Андрей ХРЖАНОВСКИЙ предлагает киноведческий анализ режиссерской работы на примере фильмов Федерико Феллини. Исследование Наума КЛЕЙМАНА посвящено скрытым мотивам фильма С. Эйзенштейна «Бежин луг». А Юрий НОРШТЕЙН рассказывает о работе над фильмом «Шинель».
 
ОПЫТ (Киношколы и программы)
Известный режиссер Борис ФРУМИН, эмигрировавший в Америку, рассказывает, какова структура режиссерских занятий в Нью-Йоркском университете. Польский классик Кшиштоф ЗАНУССИ и документалист Герц ФРАНК обращаются к студентам с программами семинаров, которые они провели на Высших курсах сценаристов и режиссеров в 1995 и 1996 годах соответственно.
 
К ИНТЕРПРЕТАЦИИ ФИЛЬМА
В виду неоднозначного отношения к советским картинам 1930-х гг. в нашей стране кажется особенно интересным узнать, как это кино видят представители другого народа, другой культуры, другого менталитета. Американские аспиранты Майи ТУРОВСКОЙ предлагают свой взгляд на картины Г. Александрова и А. Мачерета.
СОДЕРЖАНИЕ

 
  • ЛЕВ КУЛЕШОВ—100
7 Из наследия режиссера и педагога: публикатор(ы) Екатерина ХОХЛОВА

8 — Мое о кинематографии / Чужое об искусстве, 1920 г. публикатор(ы) Екатерина ХОХЛОВА

9 — Анкета, 1920 г. публикатор(ы) Екатерина ХОХЛОВА

10 — От «Веста» до «Канарейки», 1929 г. публикатор(ы) Екатерина ХОХЛОВА

10 — Записи о монтаже, 1922 г. публикатор(ы) Екатерина ХОХЛОВА

12 — Дирекции «Межрабпомфильм», 1934 г. публикатор(ы) Екатерина ХОХЛОВА

19 — Письмо в издательский отдел ГУКФ тов. Гольцману, 1938 г. публикатор(ы) Екатерина ХОХЛОВА

20 — Письмо председателю комитета по делам кинематографии тов. Дукельскому, 1938 г. публикатор(ы) Екатерина ХОХЛОВА

22 — Воспоминания о становлении и развитии режиссерского и актерского факультетов ВГИК (в период с 1919–1941 гг.), 1968 г. публикатор(ы) Екатерина ХОХЛОВА

 
  • ПРОБЛЕМА (ОПЫТ И РАЗМЫШЛЕНИЯ)
30 Михаил ЯМПОЛЬСКИЙ Кино и педагогика (письмо Ирине Шиловой)

37 Олег АРОНСОН Чувство кино (заметки об обучении)

43 Ирина ШИЛОВА Кулешовский опыт фильмов без пленки забыт

46 Кирилл РАЗЛОГОВ Призраки кинообразования

49 Нина ДЫМШИЦ Киноведческие мечтания

52 Александр ТРОШИН Вместо заключения

 
  • ЭЙЗЕНШТЕЙНОВСКИЕ ЧТЕНИЯ
56 От ученика — к учителю. У истоков педагогической деятельности Сергея Эйзенштейна публикатор(ы) Владимир ЗАБРОДИН

57 — Программа занятий в театральных мастерских Московского Пролеткульта публикатор(ы) Владимир ЗАБРОДИН

59 — Вступительное слово публикатор(ы) Владимир ЗАБРОДИН

65 — [Из выступления на обсуждении Программы обучения Режмаст ЦК Пролеткульта] публикатор(ы) Владимир ЗАБРОДИН

68 — Биомеханика публикатор(ы) Владимир ЗАБРОДИН

 
  • CLOSE-UP. Историко-теоретический семинар во ВГИКе
73 Андрей ХРЖАНОВСКИЙ Кинорежиссура как предмет киноведческого анализа

84 Наум КЛЕЙМАН Эйзенштейн, «Бежин луг» (первый вариант): культурно-мифологические аспекты

106 Юрий НОРШТЕЙН Тайны анимации, или Как делается "Шинель"

 
  • ШКОЛА СЦЕНАРИСТА
126 Виктор ШКЛОВСКИЙ Лекции в "Межрабпомфильме", 1929 г. публикатор(ы) Владимир ЗАБРОДИН, Александр ТРОШИН

161 Виктор ДЁМИН Понятие экранного действия. Лекция на Высших сценарных курсах, сентябрь 1992 г.

164 Жан-Клод КАРЬЕР Сценарист в наши дни: его отношения с режиссером интервьюер(ы) Наум КЛЕЙМАН

 
  • МАСТЕР-КЛАСС
177 Иржи МЕНЦЕЛЬ «Каждый может творить высокое искусство, но вы должны знать, как делать комедию». Мастер-класс Европейской Киноакадемии (Берлин, 1992) переводчик(и) Ольга ГОНЧАРЕНКО

 
  • ОПЫТ (Киношколы и программы)
205 Борис ФРУМИН Элементы кинорежиссуры. Структура режиссерского класса Нью-Йоркского университета (Graduate film programm)

218 Кшиштоф ЗАНУССИ Обращение к студентам. Предисловие к мастер-классу на Высших курсах сценаристов и режиссеров

221 Герц ФРАНК Как рождается документальный фильм... (Программа семинара по документальному кино на Высших курсах сценаристов и режиссеров для студентов факультетов игрового и неигрового кино)

 
  • К ИНТЕРПРЕТАЦИИ ФИЛЬМА
228 Майя ТУРОВСКАЯ Советские фильмы глазами американских аспирантов

232 — Робин Ла ПАША. Снимая комедию. Музыкальные фильмы Александрова и братья Маркс переводчик(и) Нина ЦЫРКУН

236 — Майк СНАЙДЕР. Детектив или шпионский триллер. "Ошибка инженера Кочина" и "Предатель" переводчик(и) Нина ЦЫРКУН

240 — Пит РОТ. Жанровая модификация как формообразующая сила морали переводчик(и) Нина ЦЫРКУН

 
  • ТЕМА ДЛЯ ИССЛЕДОВАНИЯ
243 Сергей ФИЛИППОВ Фильм как сновидение. (Фрагмент дипломной работы, защищенной во ВГИКе в 1997 году.)

 
  • ХРОНИКА. ИНФОРМАЦИЯ
261 Нина ЦЫРКУН «Русская идея» и российское кино / Закованные фильмой. Женщина в кино. — Международные научные конференции в Великобритании и США

 
  • К 200-ЛЕТИЮ ПУШКИНА. Предваряя следующий номер "КЗ"
268 Кирилл РАЗЛОГОВ Пушкин как правительственная регалия


CONTENTS
SUMMARY
 
LEV KULESHOV — 100
 
From the heritage of the director and pedagogue: My notes on cinematography / Alien about art (1920) — Questionnaire (1920) — Notes on cutting (1922) — From “West” to “Canary” (1929) — To the directorate of “Mezhrabpobfilm” studio (1934) — The letter to the editorial department SDCF, tov.Goltsman (1938) — The letter to the chair-man of the Commeette of cinema effairs tov. Dukelsky (1938) — Memories on the foundation and development of the directors and actors departments at VGIK during the period from 1919 to 1941 (1968)
The block of the archive materials, belonging to different periods of Kuleshov’s life not only exhibit  the facts of his biography and creative activity, but also describe situation in the cinema in those years.
 
PROBLEM
The authors of this block are theorists, critics, explorers of the culture — founding on their pedagogical experience — reflect on the problems of modern professional cinema education.
 
Michail YAMPOLSKY. Cinema and pedagogics.  (The letter to Irene Shilova)
The famous cinema theorist at the example of his postgraduate course “History of viewing as a history of thought” reflects on the necessity to teach students the phenomenological approach towards the cinema.
 
Oleg ARONSON. The feeling of cinema (notes on education).
The author deals with the problem of “feeling of cinema” and how it can be taught to students.
 
Irene SHILOVA. Kuleshov’s experience of filmless cinema is forgotten.
Analyzing the modern cinema education in Russia the author maintains that one of the aims of preparing future screenwriters and directors today is to return them a fresh view of reality.
 
Kirill RAZLOGOV. Ghosts of cinema education.
The article deals with the crisis in the cinema education connected with the fast changing of the reach for information (video, computers, interactive technologies).
 
Nina DYMSHITS. Dreams on film thought.
The author basing on her own experience of teaching critics reflects on necessity of wide knoledge in the field of culture for future cinema explorers, graduating from VGIK today.
 
Alexandr TROSHIN. P.S. from the editorial board.
The theme of the text is the quality of view of the future cinema explorers.
 
EISENSTEIN READINGS
 
From a pupil — to a teacher. By the springs of the Eisenstein’s pedagogical activities:
The Programme of  theatrical workshops of Moscow Proletcult.
— The preamble.
— [From the speech at the discussion of the Rezhmast Central Committee educational Programme.]
— Biomechanics.
The published documents make it possible to follow Eisenstein’s fast evolution from a pupil to a teacher during 1922-1923.
 
CLOSE-UP
Historico-theoretical seminar in VGIK
 
Andrey HRZHANOVSKY. Film direction as an object of analysis.
The lecture continuing the publication of the shorthand reports of  seminars “Close up” deals with the problems of cinema director profession — what  features make a director,  what is an image, and so on — on the material of films “The Road”, “Rome”, Ginger and Fred” by Felliny, “The Mirror” by Tarkovsky, “I am twenty” by Hutsiev.
 
Naum KLEIMAN. Eisenstein, “Bezhin meadow” (the first variant): cultural and mythological aspects.
The lecture containing the history of creation of Eisenstein’s “Bezhin meadow” with the attempt to follow the development of the director’s idea and find the sources of the images.
 
Yuri NORSTEIN. Mysteries of animation, or how “The Overcoat” is being created.
The famous director turning to experience of film on Gogol’s story “Overcoat” reflects on specifics of creation of an image in animation, on the problem of time in art, on the “mysteries” of creation.
 
SCREENWRITER’S SCOOL
 
Victor SHKLOVSKY. Lectures at “Mezhrabpomfilm” (1929)
The materials of the seminar held 70 years ago by Shklovsky  (a well-known writer, screenwriter and critic) dealing with the practical problems of screenplay writing  on the material of films of those years are published.
 
Victor DYOMIN. The conception of screen action.
The theses to the lecture on the theory of drama held by the famous critic and screenwriter at the Higher Courses of screenwriters and directors.  
 
Jean-Claude CARRIÈRE. Screenwriter in our days: his relations with a director.
The well-known writer and screenwriter in his talk to the audience describes the specifics of the literary work in cinema and his works with Bunuel, Kaufman ets.
 
MASTER-CLASS
 
Jiri MENZEL. Anyone can make Art but you have to know how to make a comedy.
The shorthand report of Menzel’s Master-class, devoted to specifics of creation of a comedy film, contains the lecture and the discussion of several comedies created by students during the Master-class.
 
EXPERIENCE
(CINEMA SCOOLS AND PROGRAMMES)
 
Boris FRUMIN. The New-York school of cinema. The structure of the directors department.
The author formulates the aims of the programme and the ways of it’s realization.
 
Krzysztof ZANUSSI. The appeal to the students.
The preamble to Master-class of the director at the Higher Courses of screenwriters and directors, considering with the importance of ability of a young film-maker to compose and to tell the story.
 
Herz FRANK. How the documentary borns.
In the sketches of the programme and the plan of the seminar held by Frank at the Moscow Higher Courses of screenwriters and directors the famous director develops the idea of a documentary as an integration of chronicles, science and Art.
 
TO THE INTERPRETATION OF A FILM
 
Maya TUROVSKAYA. Soviet films by eyes of American postgraduates.
— Robin La PASHA. Performing the Comedy:  Musical comedy Films of Alexandrov and Marx brothers.
— Mike SNYDER. A Detective Story or a Spy Thriller. “The Error of Engineer Kochin” and “The Traitor”.
— Pete ROTH. Shaping Cultural Morality By Genre Modification.
Presenting the woks by American postgraduates, analyzing Soviet  films of the 30-ies, Maya Turovskaya accentuates the unavoidableness and value of another view at our cinema.
 
THEME FOR EXPLORATION
 
Sergey FILIPPOV. Film as a dream. (Fragment from a graduate work, VGIK, 1997)
The problem of dreamlike nature of cinema the author discusses on the material of “The Mirror” by Tarkovsky.
 
CHRONICLES. INFORMATION
 
Nina TSYRKUN. “Russian idea” and Russian cinema. / Fettered with a film. Women in cinema — International conferences in Great Britain and USA.
The reports from the international conferences:
        “Russian idea in 90-ies”, (October 17-18, 1997,  Bristol) The main aim of the conference was to analyze the modern context of Russian cinema from the point of view of traditional Russian creating of myth.
        “Women in cinema”, (March 26-28, 1998, Norman, USA) The theme was announced as “Braking the borders.  Women. Cinema. History”.
 
TO THE BICENTENARY OF PUSHKIN
 
Kirill RAZLOGOV. Pushkin as a state regalia.
The author reflects on the  place of the national poet  in the modern social reality, on using his figure as a state symbol.
Новости
Текущий номер
Архив
Поиск
Авторы
О нас
Эйзенштейн-центр
От издателя
Ссылки
Контакты


 « 




































































































































































































































































 » 


Использование материалов в любых целях и форме без письменного разрешения редакции
является незаконным.