Увеличить

Статья немецкого критика Вилли Хааса (1891–1973) «Мышление изображениями» («Bildgedanke», 1924) является одной из первых в мире рефлексий о молодых советских кинематографистах в связи с программой народного просвещения в СССР 1920‑х годов. Михаэль Ведель рассматривает эту выявленную им статью как некое предвосхищение теории интеллектуального кино Эйзенштейна.


Дневниковые записи конца 1950‑х годов выдающегося киноведа Леонида Константиновича Козлова (1933–2006) отражают характерные размышления и поиски молодого гуманитария в эпоху исторических перемен.


КЭМ (Киноэкспериментальная мастерская), у истоков которой стоял Фридрих Маркович Эрмлер, регулярно упоминается среди творческих коллективов начала 1920‑х годов, но практически никаких конкретных сведений о ней известно не было. Статья Петра Багрова восполняет этот существенный пробел в истории кино. Она дополнена стенограммой мемуарного выступления самого Эрмлера, а также подборкой отзывов прессы и рекламных фотографий по несохранившемуся фильму Эрмлера и Эдуарда Иогансона «Дети бури» (1926) — их первой полнометражной работе.На вклейке — кадры этого фильма, напечатанные со срезок вирированного позитива, которые хранились в семье актера Валерия Соловцова.


К 100‑летию классика мирового кино Сатьяджита Рея (1921–1992) публикуются мемуарно‑биографические материалы (фрагменты интервью), а также очерк Давлата Худоназарова о своих впечатлениях от творчества и личности великого индийского режиссера.

СОДЕРЖАНИЕ

 
  • ИЗ ИСТОРИИ КИНОМЫСЛИ
8 Михаэль ВЕДЕЛЬ Вилли Хаас грезит Эйзенштейном. О неизвестном тексте, написанном весной 1924 года

19 Вилли ХААС Мышление изображениями. переводчик Н. ЭНДЕЛЬШТЕЙН

 
  • СОБЕСЕДНИК
21 Леонид КОЗЛОВ «Я сам расскажу о времени и о себе». Дневниковые записи Л.К.Козлова. Подготовка текста, предисловие и комментарии Елена ДОЛГОПЯТ

 
  • МАСТЕРСКАЯ
80 Петр БАГРОВ КЭМ. Мастерская, которой не было

105 Фридрих ЭРМЛЕР Как мы начинали. публикаторы Адия БОНИТЕНКО, Лариса ГЕОРГИЕВСКАЯ

125 «Дети бури». публикатор Евгений МАРГОЛИТ

 
  • САТЬЯДЖИТ РЕЙ — 100
147 Сатьяджит Рей о себе и своем творчестве. (Из интервью разным журналам в 1965–1981 годах.) переводчик Вера РУМЯНЦЕВА

165 Беседа Сатьяджита Рея и Шьяма Бенегала. переводчик Наум КЛЕЙМАН

177 Давлат ХУДОНАЗАРОВ По дороге Сатьяджита Рея

 
  • ОПЫТ
183 Йонатан БАР ГИОРА Заявка в звуке. переводчик Наум КЛЕЙМАН

192 Ирина МАРГОЛИНА Право на свободу: цвет в эпоху малокартинья

204 Артем СОПИН 1951 год: незавершенные фильмы

 
  • К ИНТЕРПРЕТАЦИИ ФИЛЬМА
220 Олег ЗАСЛАВСКИЙ Лейтмотивы «Американского солдата»

 
  • РАЗЫСКАНИЯ
243 Анна КОВАЛОВА, Арина РАННЕВА Символизм в раннем русском кино и сценарист-призрак Александр Курсинский

265 Бригитте ФЛИКИНГЕР Между личным и публичным. Кинотеатр В пространстве большого города: Лондон, Берлин и Санкт-Петербург/ Ленинград до 1930 года. переводчики Анастасия БАЛЫКОВА, Оксана МАЙСТАТ

286 Оксана МАЙСТАТ Киноландия: (воображаемая) Америка в текстах Лео Мура 1920–1930-х годов

 
  • PERSONALIA
298 Валерий АКИМОВ Истоки поэтического творчества. Кинотрилогия Жана Кокто

 
  • ОПЫТ. ПАРАЛЛЕЛИ
316 Бернар ЭЙЗЕНШИЦ «Возлюби ближнего своего» / «Отмеченные». переводчик Вера РУМЯНЦЕВА

331 Юлия СМИРНОВА Реалистическая тенденция в фильмах трансцендентального стиля. Проблема контаминации окулярного и дискретного типов кадрирования («Страсти Жанны д’Арк» К. Дрейера и «Процесс Жанны д’Арк» Р. Брессона)

 
  • КИНЕМАТОГРАФ: ЖИЗНЬ И ПРИКЛЮЧЕНИЯ
341 Ольга КРУЧИНИНА Из воспоминаний. Предисловие, публикация и комментарии Дина ХАРЬКОВА

365 Сергей ЛИНКОВ Счастливые времена

 
  • ФИЛЬМОГРАФИЯ
373 Петр БАГРОВ, Евгений МАРГОЛИТ Советские игровые короткометражные фильмы и киносборники 1941–1943 гг.


CONTENTS

SUMMARY


FROM THE HISTORY OF FILM THOUGHT

Michael WEDEL. Willy Haas is Dreaming of Eisenstein. On an Unknown Text Written in the Spring of 1924

Willy HAAS. Thinking in Images (Bildgedanke). Translated by N.Endelstein

German critic Willy Haas’s (1891–1973) article Thinking in Images (Bildgedanke, 1924) is one of the world’s first reflections on young Soviet filmmakers in connection with the

program of public enlightenment in the USSR in the 1920s. Michael Wedel sees this article as an anticipation of Eisenstein’s theory of intellectual cinema.

 

INTERLOCUTOR

“I’ll Tell You About the Time And Myself.” Diary entries by Leonid Kozlov.

Preparation of the text, foreword and comments by Elena Dolgopyat

Eminent film scholar Leonid Kozlov’s (1933–2006) diary entries from the late 1950s reflect the characteristic meditations and quests of a young humanitarian in an era of historical changes.

 

WORKSHOP

Peter BAGROV. KEM, A Workshop That Was Not

Fridrikh ERMLER. How We Started. Publication by Adia Bonitenko and Lar- isa Georgievskaia, comments by Peter Bagrov

Children of the Storm. Publication by Evgenii Margolit

KEM (Film Experimental Workshop), at the origin of which was Fridrikh Ermler, is regularly mentioned among artistic collectives of the early 1920s, but little was known about it.

Peter Bagrov’s article fills this substantial gap in the history of Soviet cinema. The article is supplemented by a transcript of Ermler’s own memoir, as well as by a selection of press reviews and production stills for Ermler’s and Eduard Ioganson’s lost film Children of

the Storm (1926), their first feature‑length work. The tipped‑in illustrations contain frame enlargements, made from the original tinted and toned film clips, which were stored in the family of the actor Valerii Solovtsov.

 

SATYAJIT RAY—100

Satyajit Ray About Himself and His Work. (From Interviews Published in Vari- ous Magazines in 1965–1981). Translated by Vera Rumyantseva

Conversation between Satyajit Ray and Shyam Benegal. Translated by Naum Kleiman

Davlat KHUDONAZAROV. Down Satyajit Ray’s Road

Fragments of memoirs and an interview, as well as an essay by Davlat Khudonazarov about his impressions of the work and personality of the great Indian director, are published here to commemorate the centenary of the classic of world cinema Satyajit Ray (1921–1992).

 

EXPERIENCE

Jonathan BAR GIORA. A Sound Statement. Translation by Naum Kleiman

Irina MARGOLINA. The Right to Freedom: Color in the Era of ‘Malo- kartin’e’

Artiom SOPIN. 1951: Unfinished Films (The research was funded by RFBR according to the project № 21-012-43026)

Composer Jonathan Bar Gior takes a fresh look at the film Romance Sentimentale

(1930) by Sergei Eisenstein and Grigori Aleksandrov, placing it in the context of their and Vsevolod Pudovkin’s famous theoretical Statement about the possibilities of sound cinema and emphasizing satirical parody in image and sound.

Articles by Irina Margolina and Artiom Sopin are devoted to the period of malokartin’e (cine‑anemia) in Soviet cinema: the former examines the mastering of color, the latter sheds new light on the twists and turns of the ideological policies in the last years of Stalin’s rule.

 

TOWARDS AN INTERPRETATION OF A FILM

Oleg ZASLAVSKY. Leitmotifs of American Soldier

Based on the key motives in narrative, direction, and music in Rainer Werner Fassbinder’s

American Soldier (1970), this article analyzes the semantic structure of the film.

 

EXPLORATIONS

Anna KOVALOVA, Arina RANNEVA. Symbolism in Early Russian Cinema and the Ghostwriter Aleksandr Kursinskii

Brigitte FLICKINGER. Between Intimate and Public. Cinema in Metropoli- tan Areas: London, Berlin and St. Petersburg Until 1930. Translated by Anasta- sia Balykova, Oksana Maistat

Oksana MAISTAT. Kinolandia: (Imaginary) America in Leo Mur’s Texts of the 1920s and 1930s

Anna Kovalova and Arina Ranneva article about the screenwriter Aleksandr Kursinskii (1873–1940) and Oksana Maistat’s paper on film critic and director Leo Mur (1889–1938) restore the peculiar role of forgotten or overshadowed filmmakers in the history of our cinema.

Brigitte Flickinger’s essay is dedicated to the image of film theaters in the cultural space of three European capitals and in the urban mythology in general.

 

PERSONALIA

Valerii AKIMOV. The Origins of Poetic Creativity. Jean Cocteau’s Film Trilogy

Philosophical and analytical essay is devoted to the imagery of Jean Cocteau’s classic film trilogy: The Blood of a Poet (1930), Orpheus (1949), Testament of Orpheus (1960).

 

EXPERIENCE. PARALLELS

Bernard EISENSCHITZ. Love One Another / Die Gezeichneten. Translated by Vera Rumyantseva

Yulia SMIRNOVA. A Realistic Trend in the Films of Transcendental Style. The Problem of Contamination of Ocular and Discrete Types of Framing (The Passion of Joan of Arc by Carl Th.Dreyer and The Trial of Joan of Arc by Rob- ert Bresson)

In his study, Bernard Eisenschitz examines the links between Carl Th.Dreyer’s film Love One Another (1922) and its literary source, Aage Madelung’s novel Elsker hverandre (Love One Another), and reveals the interaction of several cultures in the film version: Danish, German, Jewish, and Russian.

Yulia Smirnova’s article compares directorial stylistic strategies in Carl Th.Dreyer’s and Robert Bresson’s films about Joan of Arc.

 

CINEMA: LIFE AND ADVENTURES

Olga KRUCHININA. From Memoires. Foreword, publication, and comments by Dina Kharkova

Sergei LINKOV. Happy times

Dina Kharkova transcribed and commented a magnetic tape with memoirs of the famous costume designer Olga Kruchinina (1917–2007) who worked on such challenging films as The Stone Flower (1946), The Great Warrior of Albania Skanderbeg (1953), Scarlet Sails (1961), Lenin in Poland (1965), Red Bells (1982).

Sergei Linkov’s memoir sketch recreates the image of Mikhail Romm, with whom the author worked in the last years of the director’s life.

 

FILMOGRAPHY

Peter BAGROV, Evgenii MARGOLIT. Soviet fiction short films and film collections of 1941–1943.

This filmography, based on a variety of published and archival sources, combines scattered information about short films that play an important role in the history of Soviet cinema during the first years of WWII.

Новости
Текущий номер
Архив
Поиск
Авторы
О нас
Эйзенштейн-центр
От издателя
Ссылки
Контакты


 « 




































































































































































































































































 » 


Использование материалов в любых целях и форме без письменного разрешения редакции
является незаконным.